Monument Växjö

Av Gunilla Heilborn

Välkommen till Centrum för Monumentforskning.

I denna kortfilm följer vi två guider på ett fiktivt forskningscentrum, som på ett oväntat sätt låter oss se på monument i vår värld och vår egen stad. Det är klurigt, knasigt och tankeväckande. Det är utflippad och finurlig folkbildning paketerad i Gunilla Heilborns karakteristiska stil.

Filmen Monument Växjö iscensätter med humor och skärpa vad ett monument kan vara, och varför vi i alla tider skapat monument. Med utgångspunkt i såväl dokumentära texter som i total fantasi och med hjälp av en grekisk talkör dissekeras statyer och andra monument.

Genom historien ser vi hur personer med makt har använt den för att skapa monument över sig själva och sina ideologier. Guiderna uppmanar oss att tänka efter kring hur historiska och samtida monument accepteras eller ratas. Filmen behandlar vårt förhållningssätt till historien och ställer intressanta och viktiga frågor om vårt samhälle, vems historia som får berättas, och vad vi önskar lämna efter oss till eftervärlden.

Monument uruppfördes i sin ursprungliga form som scenisk föreställning på Turteatern i Kärrtorp 2019. Nu när den har gjorts om till en kortfilm på Regionteatern Blekinge Kronoberg så finns även några monument i Växjö med.

Biljetter och information

Medverkande