Regionteatern söker tekniker med allround-kompetens

Regionteatern Blekinge Kronoberg är en scenkonstinstitution och länsteater för två län. Regionteatern har som uppdrag att producera, arrangera och stimulera scenkonst för barn, unga och vuxna. Verksamheten omfattar egen produktion, samproduktion, pedagogisk verksamhet, residens, gästspel och turnerande verksamhet.

Regionteaterns verksamhet omfattar teater, dans och evenemang på turné i skolor, bygdegårdar och på andra typer av scener, främst i Kronoberg och Blekinge, samt på de egna scenerna i Växjö och dansscenen i Karlshamn.

Regionteatern är ett aktiebolag som ägs av Region Kronoberg, Region Blekinge och Växjö kommun. Teatern har sina repetitionslokaler, ateljéer, verkstäder och administration i Växjö. Antalet anställda årligen är ca 100 och i heltidstjänster räknat ca 60. Teatern har 35 tillsvidareanställda medarbetare.

Regionteatern söker en erfaren teatertekniker med bred kompetens

Du bör vara intresserad av att utveckla din tekniska kompetens och ha förmåga att arbeta inom alla scentekniska områden. Du arbetar gränsöverskridande med varierande uppgifter inom scenteknik och turné.

Vi söker dig som har arbetat professionellt inom teknik och belysning på teater, tv eller arenaproduktion. I tjänsten ingår programmering, sedvanlig riggning av ljus och föreställningstjänstgöring även viss ljusdesign i samråd med konstnärligt team kan förekomma inom ramen för tjänsten.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvarsområden:

• Delta i framtagning av och köra teaterföreställningar, eftersamtal mm.
  • Följa produktion och arbeta under teknisk repetition och under föreställning.
  • Delta i arbete med rigg av såväl ljudteknik som ljus, bild och scenutrustning.
  • Köra föreställningsljus och ljud, såväl på turné som på de egna scenerna.
  • Ansvara för tekniskt material såsom drift och underhåll av teaterns ljusanläggningar för scenerna.
  • Kommunicera med gästspel kring teknik – anpassa tekniska specifikationer.
  • Delta i scenbygge och arbetet kring spelplatsen, både på hemmascenerna och på turné.
  • Ansvara för service innan, under och efter föreställning.
  • Vara delaktig och driva tilldelade projekt tidigt i processen.
  • Turnéledning, vilket innebär förberedande kontakter med arrangörer och skolor.
  • Förberedelse av föreställning på turné, koppla och köra teknik samt sedvanligt turnéledaransvar.
Kvalifikationer – vi söker dig med:
  • Erfarenhet av riggning och hantering av så väl modernt som konventionellt ljus.
  • Relevant teaterteknisk utbildning med inriktning på belysning, och/eller några års relevant arbetslivserfarenhet.
  • Erfarenhet av teatertekniskt arbete och god förståelse för scenkonstverksamhet.
  • Erfarenhet av ljusbordsprogrammering.
  • Grundläggande el-kunskap och riggkunskap samt generell kunskap om olika program.
  • Hög social kompetens.
  • Körkort B är ett krav.

Meriterande:

• Erfarenhet av turné.
  • Kännedom om videoverktyg och projicering.
  • Körkort C är meriterande.
Personliga egenskaper för att lyckas i rollen:
  • Initiativtagande, strukturerad med god förmåga att prioritera.
  • Lösningsinriktad, ansvarsfull och van att arbeta självständigt och i team.
  • Positiv och har förståelse för konstnärligt arbete.
  • God planeringsförmåga.
  • Trivas med högt arbetstempo.

Anställningsform:

Tillträde 7 augusti 2023. Tjänsten är en visstidsanställning tom 23 juni 2024.

Tjänsten är på heltid. Arbetet sker såväl dagtid som kvällstid samt vardagar och helger.

Sista ansökningsdag är den 30 april 2023.

Ansökan med personligt brev och CV skickas till HR-chef Linda Abrahamsson linda.abrahamsson@regionteatern.se

För information om tjänsten kontakta teknisk chef Patrik Petersson tel 0470-70 05 10.

Facklig kontaktperson Isak Nordström tel 070-287 13 13, Fackförbundet för Scen & Film avd. 17.

Vi undanber oss all kontakt med annonsförsäljare och rekryteringsföretag.