Jag Springer

En monolog på löpband om förlust, sorg och att springa sig ur den

En timme efter sin dotters död börjar han springa och kan sedan inte sluta. Mitt i sorgen, förlusten och orättvisan blir löpningen en väg in i ett tillstånd av frihet där han känner sig lätt, fri och stark.
Han kan andas igen. Och kanske kan han på så vis åter komma nära sin avlidna dotter.
Pjäsens baseras på journalisten Anders Legarth Schmidts blogg, i danska tidningen Politiken, om hans egen erfarenhet efter dotterns död i cancer.
Line Mørkeby har skapat en dramatisk text som griper tag i de innersta smärtpunkterna och blottar en själ som genom att pressa sin kropp till det yttersta försöker återfå meningen i ett liv som mist sitt självklara centrum. Edvin Bredefeldt gestaltar fadern i en intensiv och gripande monolog.

För Daniel Rylander blir det fjärde gången han regisserar en pjäs skriven av den danska dramatikern.

REGIONTEATERN BLEKINGE & KRONOBERG OCH BYTEATERN KALMAR LÄNSTEATER SAMPRODUCERAR DEN OMTALADE JAG SPRINGER, NÄR DEN SÄTTS UPP FÖR FÖRSTA GÅNGEN I SVERIGE.

PREMIÄR 3/10 på Byteatern i Kalmar.

Edvin

Bredefeldt