Regionteatern Blekinge Kronoberg söker en producent med ansvar för turnéläggning

Som producent på Regionteatern Blekinge Kronoberg ansvarar du för att planera, genomföra och driva produktioner i form av i huvudsak teaterproduktioner, gästspel och projekt utifrån givna ekonomiska och tekniska resursramar. Du har delegerat budgetansvar för produktionsbudget och är spindeln i nätet under förproduktion, genomförande och turnéperiod.  I uppdraget ingår försäljningsarbete för barn och unga produktioner samt ansvar för turnéläggning av produktioner till skolor och arrangörer samt viss repertoarplanering.  Du ansvarar även för utvärdering och uppföljning i de produktioner där du är ansvarig producent.

Du arbetar på uppdrag av produktionschef i nära samarbete med teknisk produktionskoordinator, teknisk samordnare, marknadsavdelning, pedagoger och konstnärlig ledare. I de produktioner du ansvarar för samarbetar du även nära produktionernas konstnärliga team och ensemble samt teknisk personal kopplad till produktionsperiod och turné.

Om Regionteatern Blekinge Kronoberg

Regionteatern Blekinge Kronoberg är en scenkonstinstitution för två regioner. Regionteatern har som uppdrag att producera, arrangera och stimulera scenkonst för barn, unga och vuxna. Verksamheten omfattar egen produktion, samproduktion, pedagogisk verksamhet, residens, gästspel och turnerande verksamhet.

Regionteatern är ett aktiebolag som ägs av Region Kronoberg, Region Blekinge och Växjö kommun. Teatern har sina repetitionslokaler, ateljéer, verkstäder och administration i Växjö.

Regionteaterns verksamhet omfattar teater, dans och olika evenemang på turné i skolor, bygdegårdar och på andra typer av scener, främst i Kronoberg och Blekinge, samt på de egna scenerna i Växjö och i Karlshamn.

Huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvarsområden:

• Du ansvarar för planering, intern kommunikation och koordinering av tilldelade produktioner under förproduktion, produktionsperiod och turné.
  • Du ansvarar för uppföljningar och utvärderingar av varje produktion.
  • Du har delegerat budgetansvar för produktionsbudget.
  • Du turnélägger och säljer produktioner på turné och på våra hemmascener.
  • Du hanterar löpande administrativa uppgifter såsom kontrakt med våra arrangörer samt  faktura-biljett-, logi- och avtalshantering kopplat till produktion och turné.
  • Du är operativt ansvarig vid genomförande av offentliga aktiviteter.
  • Du planerar och tar emot studiebesök, ordnar provpublik och referensgrupper samt medverkar på nätverksträffar och utbudsdagar.

Kvalifikationer – vi söker dig som har/är:

• Du har utbildning eller erfarenhet inom scenkonstproduktion alternativt erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
  • Du har yrkeserfarenhet av scenkonstproduktion och/eller konstnärliga processer.
  • Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska.
  • Du har erfarenhet av arbetsledande roller.
  • Du besitter kunskap om och har förståelse för konstnärliga processer tillsammans med administrativ kompetens.
  • Du har B-körkort eftersom vi har verksamhet både i Växjö och Karlshamn samt på turné.
  • Du har goda Officekunskaper
  • Som producent har du delegerat budgetansvar för produktioner, om du sedan tidigare har erfarenhet av budget och ekonomihantering är detta meriterande.

Personliga egenskaper för att lyckas i rollen:

• Du är kommunikativ, prestigelös och lyhörd och har förmågan att skapa och utveckla goda relationer med olika yrkeskategorier, externa samarbetspartners och arrangörer.
  • Du kan arbeta självständigt och är van att driva och skapa planering för projekt och produktioner.
  • Du är proaktiv, flexibel, lösningsorienterad och bidrar till ett generöst och inkluderande arbetsklimat.
  • Du har förmåga att arbeta med parallella tidslinjer och processer och kan växla mellan strategiskt och operativt fokus.

Anställningsform:

Tillträde 6/8 2024 eller enligt överenskommelse. Tjänsten är en ett vikariat på ett år med möjlighet till förlängning. Tjänsten är på heltid med förtroendearbetstid. Kvälls- och helgarbete förekommer.

Sista ansökningsdag är: 9 Juni

Ansökan med personligt brev och CV skickas till HR-chef Linda Abrahamsson personal@regionteatern.se Använd rubriken: Producent 1

För information om tjänsten kontakta produktionschef Katja Wänberg, tel 0470-700503 eller mail katja.wanberg@regionteatern.se

Vi undanber oss all kontakt med annonsförsäljare och rekryteringsföretag