Handbok För Husmödrar

Med det svenska folkhemmet som fond

1955.
Ester är 19 år, har gift sig och fått flytta in i ett alldeles nybyggt hus. Med rinnande vatten i badrummet. Och elektrisk spis. Hon får gå från jobbet när hon gifter sig. Ingen frågade vad hon ville. Det var bara så det skulle vara. Nu har hon en ny roll. I hemmet.

En husmor i tre olika tidsåldrar. Från 50-tal till nutid flätas dessa olika tidsåldrar samman i en berättelse om Esters liv som hemmafru. Om ensamheten, den ekonomiska livegenheten och ”kvinnosjukdomar” som det ännu inte finns något namn på.

Med det svenska folkhemmet som fond skildras ett kvinnoliv, Esters, samtidigt som det berättar om alla de tusentals kvinnor som i tysthet alltid rörde sig lite i periferin, bakom spetsgardinerna, i förklädena och bland husmanskosten.

I pjäsen förkommer citat ur texter i boken ”Lanthushållet – handbok för landsbygdens husmödrar”, författare Mia Grahn och Greta Bergström (redaktör Ingrid Osvald), och ur ”Husmoderns handbok” av Stina Modin.

Alla föreställningar på Ringsberg erbjuder möjlighet till samtal med ensemblen.

”Samtidigt som vi får ta del av den lilla världen i Esters kök med ett helt kvinnoliv får vi även med oss samhällets förändring och det blir väldigt tänkvärt, vackert och även vemodigt”
– Marie Magnusson, Smålandsposten

”Handbok för husmödrar är en föreställning som berör och väcker frågeställningar om våra roller i livet”
– David Färdigh, Växjöbladet Kronobergaren

Dramaturg

Sofia Westerlund

Linda Himsel

Citat ur "Lanthushållet- handbok för landsbygdens husmödrar"

Författare Mia Grahn och Greta Bergström (redaktör Ingrid Osvald)

Citat ur "Husmoderns handbok"

Författare Stina Modin

Produktion

Regionteatern Blekinge Kronoberg

Colombine teaterförlag

Videoklipp

Pressbilder

David Färdigh, Växjöbladet Kronobergaren

Marie Magnusson, Smålandsposten

citat

”Det är häftigt och man kommer genast in hur berättelsen fungerar.”

Marie Magnusson, Smålandsposten

Du kanske också gillar

ES-dagar

Nästa tillfälle: 14 maj, 2024, Ringsberg, Växjö