Det fria ordets hus C/O Regionteatern

Välkomna till Regionteatern och ett samtal om boken ”Bara vi själva kan rädda varandra” av fristadsförfattaren Aslı Ceren Aslan. Hon är en reporter, redaktör och aktivist från Turkiet som skrev romanen på fyra månader när hon kom till Växjö. Vi hör henne berätta hur det är att växa upp i ett patriarkaliskt samhälle och hur journalistiken ledde henne via fängelse i hemlandet till skrivro och författarskap i Sverige. Skådespelaren Mira af Ugglas läser utdrag ur boken och vi samtalar tillsammans med Aslı Ceren Aslan och Agneta Myrestam från Det fria ordets hus om yttrandefrihet, medborgares rätt till att uttrycka sig och göra sin röst hörd.

Bakgrund Aslı Ceren Aslan:

Aslı Ceren Aslan föddes 1990 i Istanbul och har en examen i matematik från Çanakkale Onsekiz Mart University från 2014. Därefter började hon arbeta på tidningen Özgür Gelecek i Istanbul både som reporter och chefredaktör.

I sin roll som aktivist har hon publicerat artiklar på feministiska och hbtqi-plattformar som tidningarna Yeni Demokrat Kadın, och Kaos GL. På grund av sitt chefredaktörskap på Özgür Gelecek, anklagades Aslan för att sprida kurdisk propaganda och i november 2016 dömdes hon till två och ett halvt år i fängelse.

Medan domen överklagades fortsatte hon att arbeta som journalist och försökte ta sig över gränsen till Syrien för att rapportera om brott mot kvinnors rättigheter, inklusive sexuellt våld och tortyr.

När hon greps, sattes hon i fängelse och under åren 2017-2019 arbetade flera frivilligorganisationer för att hon skulle släppas fri.

Efter en tid i Tbilisi, Georgien, där Aslan genom ett stipendium bedrev forskning om hbtqi-samhället, antogs hon 2022 till The International Cities of Refuge Network-programmet för journalister, författare och konstnärer (ICORN). Det är en oberoende organisation som via sina fristäder – ett 80-tal i världen varav 25 i Sverige – erbjuder skydd för hotade författare och konstnärer.  ICORN:s uppgift är att försvara yttrandefriheten, demokratiska värderingar och arbeta för internationell solidaritet.

I juli 2022 kom Aslan till Växjö som fristadsförfattare, ett stipendium som löper i två år och avslutas sommaren 2024. Hon förbereder sig för att stanna i Växjö och fortsätta sitt arbete med att skriva om den politiska utvecklingen i Turkiet och världen, både journalistiskt och skönlitterärt. I Turkiet finns också en andra fängelsedom som rör Aslan: det gäller ytterligare sex år och tio månaders fängelse för det journalistiska arbete hon utfört och aktivism på sociala medier.

Om Det fria ordets hus och ICORN

Växjö har varit fristad och medlem i ICORN (International Cities of Refuge Network) sedan 2012. Två år senare öppnade Växjö kommun Det fria ordets hus, som vill förena det småländska litterära arvet och yttrandefrihetskampen idag, för alla medborgares rätt att göra sin röst hörd – i Småland och i världen. På Det fria ordets hus arbetar en fristadskoordinator som kontaktperson för den aktuella fristadsförfattaren.

Läs mer här: Det fria ordets hus – Växjö kommun (vaxjo.se)

Bokinfo:
Titel: Bara vi själva kan rädda varandra
Översättare: Ulla Lundström
Omslagsillustration: Aslı Alpar